Duże sztalugi wystawiennicze

Odnawianie zabytkowych obrazów wymagało nie tylko profesjonalnych preparatów, ale również najwyższej jakości sprzętu. Stare obrazy były bowiem dość delikatne, i mogły łatwo zostać uszkodzone choćby przez użycie zbyt twardych pędzli. Bywały również dość duże i ciężkie, gdyż malowane były często na płótnie trzy razy większym niż obecnie standardowe, toteż zwykłe sztalugi malarskie były zwyczajnie za małe, by można było bezpiecznie pracować nad tak dużymi pracami. Niewielkie sztalugi miały również tendencję do utraty równowagi pod zbyt dużym obciążeniem, co stwarzało realne zagrożenie uszkodzenia lub nawet zniszczenia obrazu.

Solidne sztalugi do prac wielkogabarytowych

sztalugi bukoweW zakładzie nie posiadaliśmy zbyt wielu sztalug do dużych prac, gdyż większość obrazów zlecanych do odnowy należała raczej do przeciętnych rozmiarów dzieł sztuki, do których nie były wymagane większe i lepiej wyważone odmiany sztalug. Dlatego gdy otrzymaliśmy propozycję odrestaurowania bardzo dużych zabytkowych prac, zdecydowaliśmy się bardzo szybko wyposażyć w lepszy sprzęt, gdyż owe prace były ogromnie kosztowne, a ich uszkodzenie wiązałoby się z ogromnymi stratami. Problemem była jednak dostępność tak dużych sztalug, gdyż w sklepach hobbystycznych i malarskich trudno było znaleźć modele o satysfakcjonującej nas wielkości. Zamiast tego, zgłosiliśmy się do jednego z bardziej znanych zakładów, wykonujących sprzęt dla artystów na zamówienie, w tym i bardzo solidne i wytrzymałe sztalugi bukowe, które były wykonywane na wymiar, wedle konkretnego projektu zamawiającego. Sztalugi te były nie tylko o wiele większe, ale również i cięższe, posiadając sztywną podstawę zamiast tradycyjnych trzech nóżek, a przestrzeń na obraz była zdecydowanie większa od jakiegokolwiek modelu dostępnego w sprzedaży.

Co więcej, do owych sztalug załączano zwykle uchwyty mocujące z tworzyw sztucznych, które zabezpieczały obraz przed przypadkowym przewróceniem i uszkodzeniem. Mimo iż były one bardzo mocne i pewnie trzymały obraz na miejscu, nie były one jednak w stanie uszkodzić wystawianej pracy, gdyż tworzywo z którego były wykonane nie posiadało ostrych końców. Czas wykonania sztalug różnił się w zależności od ich rozmiaru, a bardzo duże egzemplarze mogły zająć nawet kilka tygodni realizacji, choć ich cena była bardzo konkurencyjna, nawet jak na ręcznie wykonywany element wystroju galerii czy pracowni. Ze względu na dużą wagę, gabaryty, ale również i cenę, zakład preferował odbiór osobisty, rzadko angażując usługi lokalnych firm kurierskich.

Top