Fake news i PR

Jednym z najbardziej palących wyzwań przed współczesnym PR to wyzwanie związane z dzisiejszą dezinformacją, z wojną informacyjną i z fake newsami. Współczesny rynek biznesowy nie różni się w brutalności od tego, z czym mamy do czynienia w polityce. Walka o wpływy jest walką nie tylko walką w budowaniu pozytywnego wizerunku swojej własnej organizacji, ale jest również walką o pokazanie z gorszej strony konkurencji.

Strategie walki z czarnym PR

agencje PRTo, że fake news może być użyty przeciwko naszej organizacji niech zostanie oprawione w ramkę i powieszone w gabinecie każdego pijarowca. Ostatnio oglądałem pewien serial, pokazujący życie nieistniejącej rodziny potentatów rynku medialnego w Stanach Zjednoczonych. Właściciel tej korporacji, aby uchronić swoje stanowisko i wpływy wypuścił przeciwko własnemu synowi serię fake newsów, które przedstawiały go w niekorzystnym świetle. Działo się to wśród rodziny, w której jej członkowie są jednocześnie członkami zarządu firmy. Jeżeli taka sytuacja, będąca oczywiście hiperbolizacją pewnego zjawiska może, w świecie filmowym, mieć miejsce w rodzinie, to oczywiście jest powszechnie stosowana w świecie biznesu wobec przeciwników biznesowych. Agencje PR, które znają współczesny rynek, zdają sobie sprawę z zagrożenia i wobec tego hybrydowego sposobu ataku na daną organizację, przygotowują określoną strategię wizerunkową. Co prawda, istnieje już bardzo rozpowszechniona metoda obrony przed atakami wizerunkowymi skierowanymi przez potencjalnie prawdziwe informację, wykorzystujące pojęcie fake newsa, żeby obronić się przed atakiem, ale tworzone są już strategie przeciwdziałające fake newsom. O ile, niegdyś, czy to w świecie polityki, czy w świecie biznesu ważni ludzie występowali publicznie wraz ze swoimi rodzinami w wydarzeniach publicznych, tak teraz ich aktualne wizerunki są skrzętnie ukrywane min. ze względu na możliwy atak nieprawdziwymi informacjami na daną osobę. Strategie związane z ochroną przed fake newsami mają na celu minimalizowanie podejrzeń o działania mogące być potencjalnym nośnikiem fake newsów.

Walka z czarnym PR przez agencje PR w sposób tradycyjny opierają się na dementowaniu i sprostowywaniu informacji będących obiektem ataku czarnego PR. Era fake newsów, technologii umożliwiającej upodobnianie nieprawdziwych zdarzeń do prawdziwych, jak ma to miejsce przynajmniej w zakresie retuszu fotografii, niesie za sobą nowe wzywania dla branży PR. Nowoczesne wyzwania niosą za sobą potrzebę niestandardowych i nowoczesnych metod dementi.