Funkcjonalność asfaltu na zimno

Chociaż niewiele osób pracuje bezpośrednio przy kładzeniu asfaltu na drodze, zdecydowanie więcej osób jest w stanie zaobserwować proces kładzenia asfaltu na różnego typu drogach w naszej okolicy. Ze względu na fakt, iż ludzie są dość dobrymi obserwatorami, większość z nas na pewno jest w stanie dostrzec, że w inny sposób kładzie się asfalt w czasie jego pierwotnego wylewania, inaczej zaś w czasie drobnych napraw. Dlaczego możliwe jest zastosowanie dwóch technologii i która z nich jest rozwiązaniem szybszym?

Kiedy asfalt kładziony jest na zimno?

asfalt na zimnoNa pewno każdy z nas przynajmniej raz miał okazję zobaczyć, w jaki sposób budowlańcy od podstaw kładą asfalt na drogę. W tego typu procesie udział biorą wielkie maszyny, a rozgrzany asfalt przesyca swoim zapachem i temperaturą najbliższe otoczenie. Nie zdziwi więc pewnie nikogo informacja, że w takich sytuacjach asfalt kładziony jest na gorąco. Jest to proces złożony i opiera się przede wszystkim na założeniu wytrzymałości asfaltu i jego odporności na czynniki zarówno atmosferyczne, jak i mechaniczne. Czasami jednak okazuje się, że jakiś fragment asfaltu staje się podatny na uszkodzenia i pojawia się dziura w drodze, która zagraża bezpieczeństwu kierowców, ale również spójności całego asfaltu. Z tego względu prowadzi się mniejsze i większe naprawy, zazwyczaj z wykorzystaniem asfaltu kładzionego na zimno. Asfalt na zimno kładzie się bowiem zdecydowanie szybciej i nie jest on tak wymagający jak mieszanka asfaltu kładzionego na gorąco. Z tego też względu naprawa może zostać wykonana w ciągu kilku godzin, np. nocnych, gdy ruch na ulicy jest mniejszy, a cały proces nie powoduje wielodniowych utrudnień na chętnie uczęszczanej trasie. Mówi się, że asfalt na zimno jest tak prosty w obsłudze, że jego położenia mogłaby dokonać nawet osoba nie znająca się na temacie. Tak naprawdę należy pamiętać o kilku ważnych zasadach, by asfalt został położony w sposób prawidłowy i był odporny na uszkodzenia. Nie należy więc tego typu mieszanki podgrzewać, musi ona w sposób naturalny osiągnąć temperaturę pokojową, by zachowała swoje wszystkie właściwości. Należy mieć też świadomość, że mieszanka asfaltu na zimno potrzebuje oparcia w innej strukturze, więc nie może być wykorzystywana do kładzenia całej ulicy, a jedynie uzupełniania jej ubytków.

Branża budowlana, w tym również dział zajmujący się infrastrukturą, stale poszukuje rozwiązań, które będą efektywne, a jednocześnie będą pozwalały na oszczędność czasu i pieniędzy. Z tego też względu na rynku pojawiają się rozwiązania takie jak omawiany powyżej asfalt, który doskonale nadaje się do naprawy ubytków pojawiających się w innej, bardziej zaawansowanej pod względem czasu i nakładów pracy, mieszance.